Mercury Cougar VIII Mercury Cougar VIII, produkowany w latach 1999–2002, był ostatnią odsłoną legendarnego modelu marki Mercury, należącej do koncernu Ford. Ósma generacja znacząco różniła się od swoich poprzedników – porzuciła tradycyjny amerykański charakter na rzecz bardziej europejskiego stylu i prowadzenia, co miało przyciągnąć młodszych kierowców szukających sportowego, ale przystępnego cenowo coupé.
Nowoczesny design na miarę przełomu wieków
Cougar VIII zrywał z klasyczną, muskularną stylistyką wcześniejszych generacji i prezentował zupełnie nowy język projektowy – „New Edge”, charakterystyczny dla Forda z końca lat 90. Zaokrąglone kształty, ostre przetłoczenia i smukła sylwetka nadały mu bardziej europejski charakter, co nie było przypadkiem – auto bazowało na płycie podłogowej Forda Mondeo i było projektowane również z myślą o rynku Starego Kontynentu, gdzie oferowano je jako Ford Cougar.
Wnętrze i ergonomia
Kokpit Cougara VIII utrzymany był w sportowym stylu, z głęboko osadzonymi zegarami, krótką dźwignią zmiany biegów i dobrze wyprofilowanymi fotelami. Choć jakość materiałów nie była najwyższa, układ deski rozdzielczej był przejrzysty, a wyposażenie bogate – klimatyzacja, elektryczne szyby, ABS i system audio to tylko część dostępnych opcji. Mimo sportowej sylwetki, samochód oferował zaskakująco przyzwoitą przestrzeń dla dwóch osób na tylnej kanapie oraz całkiem pojemny bagażnik.
Silniki i osiągi
Pod maską Cougar VIII znalazły się dwie jednostki napędowe: 2.0-litrowy silnik Zetec R4 o mocy około 130 KM oraz znacznie popularniejszy 2.5-litrowy silnik V6 Duratec generujący 170 KM. Ta druga wersja cieszyła się większym uznaniem – oferowała dynamiczne przyspieszenie, dobrze współgrała z manualną lub automatyczną skrzynią biegów i dawała przyjemność z jazdy, zwłaszcza na krętych drogach. Napęd na przednią oś i zawieszenie oparte na rozwiązaniach z Mondeo gwarantowały dobre trzymanie się drogi i zwinność, jak na coupé tej klasy.
Technologia i bezpieczeństwo
Jak na przełom lat 90. i 2000., Cougar VIII oferował przyzwoity poziom technologii. Na pokładzie znalazły się m.in. systemy ABS, poduszki powietrzne oraz – w wyższych wersjach – kontrola trakcji. Mimo że samochód nie był luksusowy, dobrze wypadał na tle konkurencji w zakresie podstawowego wyposażenia i funkcjonalności.
Niedoceniona ikona
Mercury Cougar VIII, choć nowoczesny i przemyślany konstrukcyjnie, nie zdobył szerokiej popularności. Jego europejski charakter nie do końca trafił w gusta tradycyjnych klientów marki Mercury, a i w Europie nie przebił się przez silną konkurencję. Produkcja zakończyła się w 2002 roku, a Cougar na dobre zniknął z rynku – bez następcy.
Podsumowanie
Cougar VIII był interesującym i odważnym eksperymentem – sportowym coupé z amerykańskim rodowodem i europejskim charakterem. Dziś uchodzi za ciekawostkę motoryzacyjną i propozycję dla tych, którzy szukają nietuzinkowego auta z przełomu tysiącleci. Oferuje niezłą dynamikę, niepowtarzalny styl i potencjał kolekcjonerski, szczególnie w dobrze utrzymanych egzemplarzach z silnikiem V6.