Nissan 200SX V [S14] Nissan 200SX V generacji S14, produkowany w latach 1993–1999, to jeden z najbardziej rozpoznawalnych sportowych modeli japońskiej marki, który stał się ikoną kultury motoryzacyjnej lat 90. Auto zyskało szczególne uznanie wśród miłośników tuningu oraz driftingu, łącząc tylnonapędową charakterystykę z dynamicznym designem i solidnymi osiągami.
Stylistyka i charakter
S14 był znacznie bardziej dojrzały stylistycznie niż jego poprzednik z serii S13. Nadwozie stało się szersze, niższe i bardziej aerodynamiczne, z subtelnymi, ale agresywnymi liniami. Początkowo model występował w wersji z „wąskimi” reflektorami (tzw. Zenki), a po faceliftingu w 1996 roku w wersji „Kouki” – z ostrzejszymi światłami i bardziej sportowym wyglądem przedniego pasa.
Napęd i osiągi
Sercem 200SX S14 był legendarny silnik SR20DET – dwulitrowa, czterocylindrowa jednostka z turbodoładowaniem. W zależności od rynku i wersji mógł rozwijać moc w zakresie od około 200 do 250 KM. Silnik ten, znany ze swojej wytrzymałości i potencjału tuningowego, współpracował zazwyczaj z 5-biegową manualną skrzynią biegów i klasycznym napędem na tylne koła.
Wnętrze i wyposażenie
Wnętrze modelu S14 było typowe dla sportowych coupe tamtego okresu – funkcjonalne i skierowane na kierowcę. Fotele dobrze trzymały w zakrętach, a kokpit oferował podstawowe, ale praktyczne wyposażenie. W bogatszych wersjach można było znaleźć klimatyzację, elektryczne szyby i lustra czy system audio. Dla wielu właścicieli było to jednak jedynie tło do modyfikacji pod kątem motorsportu.
Motoryzacyjna legenda
Nissan 200SX S14 zyskał miano samochodu kultowego dzięki swojej wszechstronności – był jednocześnie komfortowym autem codziennym i idealną bazą do motorsportu. Popularność zdobył nie tylko na torach wyścigowych, ale też w popkulturze i grach wideo. Dzięki świetnemu wyważeniu, lekkiej konstrukcji i solidnemu silnikowi SR20DET, pozostaje do dziś jednym z najchętniej wybieranych japońskich klasyków przez entuzjastów sportowej jazdy.