Ford Fiesta IV [JAS / JBS] Ford Fiesta IV [JAS/JBS], produkowany w latach 1995–2002, był kolejnym krokiem w ewolucji popularnego modelu miejskiego. Choć technicznie oparty na płycie podłogowej trzeciej generacji, przeszedł gruntowną modernizację pod względem stylistycznym, komfortowym i mechanicznym. Fiesta IV odzwierciedlała zmieniające się gusta klientów końca lat 90., oferując bardziej zaokrąglone linie nadwozia, wyższy poziom wyposażenia i lepszą izolację akustyczną.
Nowy wygląd – odejście od kanciastości
Stylistycznie Fiesta IV zerwała z ostrymi liniami poprzedników. Projektanci postawili na łagodne krzywizny i opływową sylwetkę, która znacznie lepiej wpisywała się w trendy drugiej połowy lat 90. Reflektory przyjęły kształt „łezek”, a cała bryła stała się bardziej jednolita i spójna. Nowy wygląd nie tylko odmłodził model, ale też poprawił jego aerodynamikę i estetykę wnętrza.
Więcej komfortu i ergonomii
W kabinie Fiesta IV oferowała znacznie lepszą jakość wykończenia niż poprzednie generacje. Zastosowano miękkie plastiki, nowe fotele i bardziej ergonomiczne rozmieszczenie przełączników. Pojawiło się więcej opcji wyposażenia: elektryczne lusterka, klimatyzacja, poduszki powietrzne czy nawet ABS w wyższych wersjach. Fiesta stała się bardziej komfortowym i bezpiecznym samochodem codziennego użytku.
Silniki i osiągi
Pod maską znalazły się sprawdzone jednostki benzynowe 1.0, 1.25 (Zetec-SE), 1.3, 1.4, 1.6 oraz diesel 1.8 D i TD. Najciekawszą nowością była nowoczesna jednostka 1.25 Zetec-SE opracowana we współpracy z Yamahą, charakteryzująca się wysoką kulturą pracy i dobrym stosunkiem mocy do spalania. Silniki były trwałe i łatwe w serwisowaniu, a auto znane było z niskich kosztów eksploatacji.
Odmiana Mazda i wersja Fusion
Na bazie Fiesty IV powstała także Mazda 121 (model DB), dostępna głównie na rynku europejskim. Była to niemal identyczna konstrukcja techniczna, różniąca się detalami stylistycznymi. W ostatnich latach produkcji, model został również przekształcony w crossoveropodobną wersję – Ford Fusion, która otworzyła nowy rozdział w ofercie producenta, zwiastując późniejszy rozwój segmentu małych SUV-ów.
Facelifting i wersje specjalne
W 1999 roku Fiesta IV przeszła lifting, który przyniósł zmiany głównie w przednim pasie oraz we wnętrzu. Pojawiły się także liczne edycje specjalne, takie jak Zetec, Ghia czy Freestyle, oferujące bardziej atrakcyjne wyposażenie i elementy stylizacyjne. Chociaż nie pojawiła się pełnoprawna wersja sportowa na miarę XR2i czy RS Turbo, Fiesta IV miała kilka dynamiczniejszych odmian, np. 1.6 Zetec-S, które oferowały lepsze osiągi i bardziej sportowy charakter.
Znaczenie rynkowe
Fiesta IV odniosła duży sukces komercyjny. Dzięki nowoczesnej stylistyce, dobrej jakości wykonania i szerokiej gamie wersji była jednym z najchętniej wybieranych samochodów miejskich w Europie. Auto trafiło także na wiele rynków eksportowych, w tym do Ameryki Południowej i Azji. Znana była z niezawodności, niskich kosztów utrzymania i dobrego prowadzenia – cech, które uczyniły z niej wybór wielu rodzin, firm oraz początkujących kierowców.
Dziedzictwo
Ford Fiesta IV stanowił pomost między starą szkołą motoryzacji lat 80., a nowoczesnymi wymaganiami XXI wieku. Choć formalnie była rozwinięciem trzeciej generacji, jej nowoczesny charakter i popularność uczyniły z niej model pełnoprawny. Do dziś wiele egzemplarzy wciąż jeździ po drogach, co świadczy o jej trwałości i przemyślanej konstrukcji. To właśnie Fiesta IV przygotowała grunt pod całkowicie nową, piątą generację, która miała zadebiutować już w 2002 roku.