Honda Prelude III [BA3 / BA4 / BA5 / BA7] Trzecia generacja Hondy Prelude, produkowana w latach 1987–1991 i oznaczona symbolami BA3, BA4, BA5 oraz BA7, uchodzi za jeden z najbardziej charakterystycznych modeli sportowych lat 80. XX wieku. Łączyła nowoczesne podejście do designu z zaawansowaną technologią i dopracowaną mechaniką, co czyniło ją wyjątkową propozycją w klasie kompaktowych coupé. Była to kontynuacja wizji Preluda jako auta sportowego, ale komfortowego i funkcjonalnego zarazem.
Śmiała stylistyka i aerodynamika
Honda Prelude III przeszła całkowitą transformację wizualną. Nadwozie stało się niższe i bardziej rozciągnięte, z wyraźnie podkreśloną linią klina i ostrymi przetłoczeniami. Wysuwane reflektory nadal były obecne, podkreślając sportowy charakter, ale całość była teraz znacznie bardziej dopracowana pod względem aerodynamiki. Współczynnik oporu powietrza wynosił zaledwie 0,34 – imponująca wartość jak na końcówkę lat 80.
Technologia ponad standard
Jednym z głównych atutów tej generacji był rozwój technologii 4WS (skrętna tylna oś), teraz już nie jako ciekawostka, lecz pełnoprawne rozwiązanie poprawiające prowadzenie. W trzeciej generacji system działał mechanicznie (w wersjach z manualną skrzynią biegów) lub elektronicznie (w modelach z automatem). Działał zależnie od prędkości pojazdu, poprawiając zwrotność przy niskich prędkościach i stabilność przy dużych.
Silniki i osiągi
Oferta jednostek napędowych obejmowała silniki 1.8 oraz 2.0 litra, zarówno z pojedynczym, jak i podwójnym wałkiem rozrządu (DOHC). Najmocniejsze wersje z silnikiem B20A5 i B20A9 osiągały 137–150 KM, co w połączeniu z niską masą (ok. 1100 kg) zapewniało dobre osiągi. W Japonii oferowano również jednostki DOHC VTEC w specjalnych wersjach Si States lub Si ALB, które były prekursorami późniejszych sportowych modeli Hondy.
Wnętrze i ergonomia
Kabina trzeciej generacji została wyraźnie zorientowana na kierowcę. Deska rozdzielcza otaczała użytkownika, tworząc tzw. „kokpit pilotowy”. Fotele były dobrze wyprofilowane, a jakość materiałów stała na wysokim poziomie. Dostępne było wyposażenie takie jak elektryczne szyby, lusterka, klimatyzacja, a nawet elektroniczny zestaw wskaźników w wybranych wersjach.
Prowadzenie i wrażenia z jazdy
Honda Prelude III zyskała uznanie za precyzyjny układ kierowniczy, znakomitą reakcję zawieszenia i bardzo dobre wyważenie nadwozia. System 4WS potęgował wrażenie kontroli, a nisko osadzony fotel kierowcy i szeroki rozstaw kół dodawały autu sportowego charakteru. Nawet podstawowe wersje prowadziły się zaskakująco dobrze, a topowe odmiany mogły rywalizować z europejskimi konkurentami w segmencie GT.
Preludium do legendy
Trzecia generacja była prawdziwym krokiem milowym w historii Preluda. Nie tylko umocniła jego pozycję w klasie sportowych coupé, ale też wyznaczyła kierunek, którym Honda miała podążać w latach 90. Wiele rozwiązań technicznych zastosowanych w tym modelu stało się fundamentem dla późniejszych, jeszcze bardziej zaawansowanych wersji.
Ciekawostki
Wersja z systemem 4WS pokonała tor testowy szybciej niż jej odpowiednik z napędem konwencjonalnym – mimo identycznej mocy.
Model był produkowany w Japonii, USA i Nowej Zelandii – był to jeden z pierwszych globalnych sportowych modeli Hondy.
Wybrane wersje oferowano z systemem ABS (oznaczenie ALB), co w tamtym czasie było luksusowym dodatkiem.
Honda Prelude III pozostaje do dziś ikoną stylu i inżynieryjnej odwagi lat 80. To auto, które nie tylko dobrze wyglądało, ale też świetnie jeździło – a dziś jest chętnie kolekcjonowane przez entuzjastów klasycznej japońskiej motoryzacji.