Toyota Hilux II [N20] Druga generacja Toyoty Hilux, oznaczona jako N20, była produkowana w latach 1972–1978 i stanowiła ważny krok w ewolucji japońskich pick-upów. Model ten wyróżniał się nie tylko większym komfortem jazdy, ale także zwiększoną funkcjonalnością, dzięki czemu zyskał popularność zarówno wśród klientów prywatnych, jak i firm poszukujących niezawodnego pojazdu użytkowego.
Nowa konstrukcja i większy komfort
W porównaniu do swojego poprzednika, Hilux N20 oferował dłuższy rozstaw osi oraz większą kabinę, co przekładało się na bardziej przestronne wnętrze. Użytkownicy doceniali również poprawioną jakość wykonania, a także zastosowanie zawieszenia lepiej tłumiącego nierówności — co było istotne zarówno w ruchu miejskim, jak i poza utwardzonymi drogami.
Wersje nadwozia i silniki
Hilux II dostępny był zarówno w wersji z krótką, jak i długą skrzynią ładunkową. Na niektórych rynkach pojawiły się także warianty z podwójną kabiną. W zależności od rynku oferowano silniki benzynowe o pojemności od 1.6 do 2.2 litra, a także wersje wysokoprężne. Niezależnie od wybranego wariantu, Hilux N20 słynął z trwałości układu napędowego i łatwości serwisowania.
Znaczenie rynkowe i dziedzictwo
Wprowadzenie modelu N20 umocniło pozycję Toyoty na rynku pick-upów, zwłaszcza w Ameryce Północnej, Azji i Australii. Z czasem Hilux zyskał reputację niemal niezniszczalnego pojazdu, co miało swoje początki właśnie w tej drugiej generacji. Niezależnie od warunków eksploatacji, Hilux II imponował odpornością na zużycie i niezawodnością.
Dziś jako klasyk
Obecnie Hilux II (N20) zyskał status klasyka motoryzacji i cieszy się zainteresowaniem kolekcjonerów. Dobrze utrzymane egzemplarze są poszukiwane nie tylko ze względu na ich walory użytkowe, ale też ze względu na kultowy już charakter. Dla wielu miłośników motoryzacji to model, który rozpoczął nowy rozdział w historii niezawodnych samochodów użytkowych.