Ford Puma I Ford Puma I, produkowany w latach 1997–2002, to niewielkie sportowe coupe, które w krótkim czasie zdobyło uznanie kierowców i dziennikarzy motoryzacyjnych. Choć oparty na platformie popularnej Fiesty, wyróżniał się nie tylko dynamiczną sylwetką, ale także znakomitymi właściwościami jezdnymi. Puma I to przykład na to, że sportowe emocje nie muszą wiązać się z wysoką ceną i dużym silnikiem.
Styl i charakter
Pierwsza generacja Pumy została zaprojektowana w europejskim centrum stylistycznym Forda w Kolonii. Auto przyciągało uwagę muskularnymi, lecz kompaktowymi proporcjami, z szerokimi błotnikami, wąskimi reflektorami i tyłem o wyrazistych liniach. Charakterystyczne było także wysoko poprowadzone nadwozie w tylnej części i opadający dach, co nadawało sylwetce drapieżnego wyglądu — idealnie współgrającego z nazwą modelu.
Wnętrze i ergonomia
W kabinie dominowała prostota, ale z nutą sportowego zacięcia. Kierowcę otaczała deska rozdzielcza inspirowana Fiestą, jednak z dodatkowymi sportowymi akcentami, jak aluminiowe pedały i dobrze wyprofilowane fotele. Mimo kompaktowych rozmiarów, przednie siedzenia oferowały dobrą przestrzeń, choć tylna kanapa nadawała się głównie dla dzieci lub na krótkie dystanse.
Silniki i osiągi
Puma I korzystała z nowoczesnych jak na tamte czasy jednostek Zetec-SE, opracowanych wspólnie z Yamahą. Dostępne były cztery wersje silnikowe: 1.4 (90 KM), 1.6 (103 KM), 1.7 (125 KM) i wyjątkowo rzadka wersja 1.6 16V (100 KM) na rynek niemiecki. Najbardziej znana i ceniona była jednak wersja 1.7, która oferowała nie tylko świetną elastyczność i wysokoobrotowy charakter, ale także niesamowite jak na małe coupe osiągi — przyspieszenie od 0 do 100 km/h w około 8,5 sekundy i prędkość maksymalną powyżej 200 km/h.
Ford Racing Puma – wersja specjalna
W 1999 roku Ford zaprezentował limitowaną edycję Racing Puma, opracowaną we współpracy z Ford Racing i Tickford. Powstało tylko 500 egzemplarzy tego modelu, wyłącznie z kierownicą po prawej stronie. Racing Puma otrzymała poszerzone nadwozie, lepsze zawieszenie, większe hamulce Alcon, kubełkowe fotele Sparco i silnik 1.7 o mocy zwiększonej do 155 KM. Była to najbardziej rasowa odmiana Pumy, która dziś cieszy się statusem kolekcjonerskim.
Prowadzenie i opinie
Jednym z najmocniejszych punktów Forda Pumy I było jego prowadzenie. Inżynierowie Forda zestroili zawieszenie z wyjątkową precyzją, uzyskując doskonały balans między komfortem a sportowym zacięciem. Puma prowadziła się pewnie w zakrętach, dawała dużo frajdy z jazdy i była chwalona za naturalną, intuicyjną reakcję na ruchy kierownicą. Nie bez powodu model ten przez lata był wzorem w testach porównawczych w swojej klasie.
Koniec produkcji i dziedzictwo
Produkcję Pumy zakończono w 2002 roku, bez bezpośredniego następcy. Mimo stosunkowo krótkiego życia modelu, Puma I zapisała się w historii Forda jako jedno z najlepiej prowadzących się aut kompaktowych końca lat 90. Dziś cieszy się statusem youngtimera, a dobrze zachowane egzemplarze, szczególnie w wersji 1.7 i Racing Puma, zyskują na wartości i są coraz trudniejsze do znalezienia.
Puma I – mała ikona stylu i precyzji
Ford Puma I to nie tylko udany projekt stylistyczny, ale przede wszystkim świetne auto dla kierowcy. Dziś, po ponad dwóch dekadach, wciąż potrafi wywołać uśmiech na twarzy podczas jazdy krętą drogą. To dowód na to, że dobrze zaprojektowany samochód nie potrzebuje ogromnej mocy, by dostarczyć emocji. Puma I pozostaje jednym z najbardziej charakterystycznych modeli Forda końca XX wieku — zwinna, lekka i pełna charakteru.