Ford Probe II Ford Probe II, produkowany w latach 1993–1997, był drugą i zarazem ostatnią generacją sportowego coupe stworzonego we współpracy Forda i Mazdy. W porównaniu do swojego poprzednika, nowy model był dojrzalszy stylistycznie, bardziej zaawansowany technicznie i lepiej dopasowany do oczekiwań rynkowych lat 90. Mimo tego, zakończył żywot bez następcy, pozostawiając po sobie opinię interesującej, choć niedocenionej konstrukcji.
Nowoczesna sylwetka i aerodynamika
Druga generacja Proba zerwała z kanciastymi liniami lat 80., stawiając na bardziej płynną, opływową formę. Obniżone nadwozie, agresywnie zarysowany przód, chowane reflektory i zaokrąglone kontury nadawały mu charakteru futurystycznego coupe, które dobrze wpisało się w stylistykę epoki. Sylwetka auta miała nie tylko wyglądać dynamicznie, ale również poprawiać właściwości aerodynamiczne — współczynnik oporu powietrza wynosił zaledwie 0,33.
Technika spod znaku Mazdy
Pod względem konstrukcyjnym Ford Probe II bazował na platformie Mazda GE, używanej m.in. w modelach MX-6 i 626. Przekładało się to na znakomite właściwości jezdne, niezależne zawieszenie wszystkich kół i dobrą precyzję prowadzenia. Auto było dostępne z dwoma jednostkami napędowymi: 2.0-litrowym silnikiem R4 (16V DOHC) o mocy około 118 KM oraz znacznie mocniejszym 2.5-litrowym V6 (KL-DE), rozwijającym 165 KM.
Wersja V6 była oferowana w topowej odmianie GT, która wyróżniała się nie tylko mocniejszym silnikiem, ale też lepszym wyposażeniem — m.in. elektrycznymi fotelami, komputerem pokładowym, tempomatem, systemem ABS oraz (w wybranych wersjach) skórzaną tapicerką i szyberdachem. Napęd przekazywany był na przednie koła, a do wyboru oferowano pięciobiegową skrzynię manualną lub czterobiegowy automat.
Ford Probe II w Europie
W przeciwieństwie do pierwszej generacji, Probe II był oficjalnie oferowany także w Europie. Trafił do sprzedaży m.in. w Wielkiej Brytanii, Niemczech i Polsce. Na Starym Kontynencie cieszył się umiarkowaną popularnością, choć był często oceniany jako zbyt egzotyczny i niedostatecznie prestiżowy, by konkurować z markami pokroju BMW czy Audi. Mimo tego wyróżniał się korzystnym stosunkiem ceny do osiągów i wyjątkową jak na Forda stylistyką.
Koniec produkcji i dziedzictwo
Produkcję Forda Probe II zakończono w 1997 roku, nie wprowadzając następcy. Zmieniające się trendy rynkowe, rosnące zainteresowanie SUV-ami i spadające zainteresowanie sportowymi coupe wpłynęły na decyzję Forda o zakończeniu projektu. W jego miejsce amerykańska marka skupiła się na rozwijaniu linii Mustanga, który przetrwał próbę czasu jako bardziej ikoniczny model sportowy.
Dziś: klasyk z potencjałem
Obecnie Ford Probe II zyskuje status youngtimera. Dobrze utrzymane egzemplarze, zwłaszcza w wersji GT, są coraz trudniejsze do znalezienia, co powoli podnosi ich wartość kolekcjonerską. Model ten doceniają zwłaszcza entuzjaści lat 90., którzy szukają auta z charakterem, odrobiną egzotyki i solidnymi fundamentami mechanicznymi spod znaku Mazdy.
Choć Ford Probe II nie stał się ikoną, jak jego starszy brat Mustang, zyskał lojalną grupę fanów i pozostaje ciekawym śladem epoki, w której amerykańska motoryzacja eksperymentowała z japońską precyzją i europejską estetyką. To właśnie ten balans czyni z Proba II samochód wart uwagi nawet po latach.