Honda Odyssey II [RA6-RA9 / RL1] Honda Odyssey II generacji, produkowana w latach 1999–2003, była naturalną kontynuacją udanego debiutu pierwszej odsłony modelu. Bazując na doświadczeniach z rynków światowych i opiniach użytkowników, Honda postawiła na rozwój koncepcji praktycznego minivana, oferując więcej przestrzeni, mocniejsze silniki oraz nowoczesne rozwiązania techniczne. Model ten był oferowany w dwóch różnych wariantach: RA6–RA9 (głównie na rynek japoński i azjatycki) oraz RL1 – większy i bardziej rozbudowany, dedykowany Ameryce Północnej.
Ewolucja zamiast rewolucji
Stylistycznie druga generacja Odysseya stanowiła ewolucję w stosunku do poprzednika. Nadwozie stało się bardziej opływowe, linie nadwozia wygładzone, a całość prezentowała się dojrzalej i nowocześniej. Zmieniono proporcje – samochód nieco urósł, dzięki czemu zyskał na przestronności. Jednocześnie zachowano praktyczne proporcje, dzięki którym model nadal sprawdzał się w mieście.
Silniki i układ napędowy
Wersje RA6–RA9 dostępne były z nową gamą jednostek napędowych. Najczęściej spotykane były rzędowe silniki benzynowe o pojemności 2.3 litra (F23A) oraz 3.0-litrowy V6 (J30A) w wersjach RA8/RA9, z napędem na przód lub na cztery koła (Real Time 4WD). RL1, dostępny w Ameryce Północnej, korzystał z większych jednostek V6 o pojemności 3.5 litra (J35A), co lepiej odpowiadało potrzebom tamtejszych klientów. Napęd przekazywany był przez 4- lub 5-biegową automatyczną skrzynię biegów, zależnie od wersji.
Nowoczesne wnętrze i funkcjonalność
Wnętrze drugiej generacji Odysseya zostało gruntownie przeprojektowane. Zadbano o lepszą ergonomię, wyższą jakość wykończenia oraz nowe opcje konfiguracji siedzeń. W wersjach japońskich nadal dominowała koncepcja 7-miejscowa, natomiast RL1 oferował 7 lub 8 miejsc w trzech rzędach siedzeń. W RL1 zastosowano nowość w postaci elektrycznie przesuwanych tylnych drzwi, co znacznie ułatwiało dostęp do trzeciego rzędu. Wnętrze zapewniało sporo miejsca dla pasażerów oraz bagażu, a po złożeniu tylnych siedzeń przestrzeń ładunkowa była imponująca.
Wyposażenie i bezpieczeństwo
Honda Odyssey II była dobrze wyposażona jak na swoje czasy. Już w bazowych wersjach oferowano klimatyzację, elektryczne szyby i lusterka, centralny zamek oraz radioodtwarzacz. W wyższych wersjach dostępne były m.in. skórzana tapicerka, elektrycznie regulowane fotele, system nawigacji czy dach panoramiczny. Na polu bezpieczeństwa zastosowano poduszki powietrzne, systemy ABS i EBD oraz wzmacniane strefy zgniotu nadwozia, które zapewniały dobre wyniki w testach zderzeniowych.
Odyssey RL1 – amerykańska specyfika
Wersja RL1, oferowana na rynku północnoamerykańskim, znacznie różniła się od japońskiej odmiany. Była większa, oferowała więcej przestrzeni oraz wyposażenia, a także posiadała charakterystyczny amerykański styl – bardziej masywny i nastawiony na komfort jazdy. RL1 odniósł duży sukces za oceanem, stając się jednym z najchętniej wybieranych minivanów w USA w tamtym okresie.
Podsumowanie
Honda Odyssey II [RA6–RA9/RL1] była modelem, który skutecznie rozwijał założenia pierwszej generacji, odpowiadając na rosnące oczekiwania rodzin i użytkowników flotowych. Łącząc praktyczność, komfort, nowoczesne rozwiązania i niezawodność, stała się jednym z filarów w segmencie minivanów na początku XXI wieku. Dziś, mimo upływu lat, druga generacja Odysseya nadal znajduje uznanie wśród kierowców poszukujących sprawdzonego i funkcjonalnego auta rodzinnego.