Perodua Nautica
Perodua Nautica to kompaktowy SUV, który pojawił się na malezyjskim rynku w 2006 roku i pozostał w produkcji do 2017 roku. Model ten był odpowiedzią Peroduy na rosnące zapotrzebowanie na pojazdy o wyższym prześwicie, wszechstronnych możliwościach terenowych i praktycznym charakterze, idealnym zarówno do jazdy miejskiej, jak i poza utwardzonymi drogami. Choć okres jego produkcji był stosunkowo krótki, Nautica zdobyła grono lojalnych użytkowników szukających małego SUV-a z napędem 4x4.
Geneza i współpraca z Daihatsu
Perodua Nautica była w rzeczywistości lokalnie montowaną wersją Daihatsu Be-Go, znanego także pod nazwą Toyota Rush pierwszej generacji. Perodua, korzystając z technologii koncernu Toyota-Daihatsu, zaadaptowała model do potrzeb lokalnego rynku. Samochód był importowany jako zestawy części (CKD), które składano w zakładach Peroduy w Malezji.
Design i nadwozie
Stylistycznie Perodua Nautica prezentowała się nowocześnie, z mocno zaakcentowanymi nadkolami, krótkim zwisem przednim i tylnym oraz relatywnie wysoką sylwetką. Samochód był dostępny tylko jako 5-drzwiowy SUV z charakterystycznymi relingami dachowymi, masywnym zderzakiem i kołem zapasowym zamontowanym na tylnej klapie. Choć gabarytowo niewielki, Nautica robiła wrażenie auta solidnego i gotowego na trudniejsze warunki drogowe.
Napęd i osiągi
Pod maską Perodua Nautica znajdował się silnik benzynowy o pojemności 1.5 litra (3SZ-VE), wspierany technologią VVT-i, który generował 109 KM i był sparowany z 4-biegową automatyczną skrzynią biegów. Największym atutem modelu był stały napęd na cztery koła (Full-Time 4WD), co czyniło z niego wyjątkową propozycję w segmencie niewielkich SUV-ów dostępnych w regionie. Układ ten pozwalał na pewne poruszanie się po błocie, piasku czy wzniesieniach, przy zachowaniu stabilności na mokrych nawierzchniach.
Wyposażenie i wnętrze
Wnętrze Perodua Nautica było proste, ale funkcjonalne. Znajdowały się w nim wygodne fotele, praktyczna konsola centralna oraz niezbędne elementy wyposażenia, jak klimatyzacja, elektryczne szyby czy centralny zamek. Auto oferowało wystarczająco miejsca dla czterech dorosłych osób oraz niewielki bagażnik, który można było powiększyć dzięki składanej tylnej kanapie.
Nisza i ograniczona popularność
Choć Nautica była ciekawym i dobrze wykonanym samochodem, jej wysoka cena – wynikająca z faktu importu komponentów i wysokiego podatku – ograniczyła jej dostępność dla przeciętnego malezyjskiego kierowcy. Model nie odniósł wielkiego sukcesu sprzedażowego, przez co jego produkcja została zakończona już po kilku latach, a w katalogach Peroduy figurował do około 2017 roku, zanim oficjalnie został wycofany.
Dziedzictwo
Perodua Nautica pozostaje jednym z najbardziej unikalnych modeli w historii firmy – był to jedyny SUV tej marki z napędem na cztery koła oferowany lokalnie. Choć jego rynkowy udział był niewielki, obecnie stał się pojazdem poszukiwanym przez entuzjastów szukających niezawodnego, niedużego auta terenowego z autentycznym napędem 4WD. Dla wielu stanowi dziś egzotyczną ciekawostkę i jeden z niewielu przykładów lokalnie produkowanego auta z aspiracjami off-roadowymi.