Mitsubishi Galant VII [E52 / E53 / E54 / E57 / E64 / E72 / E74 / E77 / E84 / E88]
Mitsubishi Galant siódmej generacji, produkowany w latach 1992–1998 (oznaczenia E52–E88), był kolejnym krokiem w ewolucji tego modelu, który zyskał nowe proporcje, bardziej wyrafinowaną stylistykę oraz jeszcze bogatsze wyposażenie. W porównaniu do poprzednika, Galant VII stawiał mocniejszy akcent na komfort, bezpieczeństwo i technologię, jednocześnie nie rezygnując z dynamicznych właściwości jezdnych.
Stylistyka dojrzalsza, bardziej europejska
Nowy Galant zyskał bardziej elegancki i wyważony wygląd. Projektanci postawili na opływowe linie, zintegrowane z nadwoziem zderzaki i łagodniejsze przetłoczenia. Dzięki temu samochód prezentował się dojrzalej i lepiej wpisywał się w gusta klientów zarówno azjatyckich, jak i europejskich. Wersje sedan i liftback zachowały przestronność poprzednika, natomiast pojawiły się również bardziej luksusowe warianty kierowane na rynki Ameryki Północnej i Oceanii.
Silniki i napęd – od oszczędnych po sportowe
Gama jednostek napędowych obejmowała zarówno czterocylindrowe silniki benzynowe (1.8, 2.0), jak i bardziej zaawansowane V6 o pojemnościach 2.0 i 2.5 litra. Nie zabrakło również wersji wysokoprężnych – głównie z silnikiem 2.0 turbodiesel. W modelach przeznaczonych na rynki japoński i amerykański oferowano także silniki MIVEC (Mitsubishi Innovative Valve timing Electronic Control), zapewniające lepsze osiągi i efektywność. Galant VII dostępny był z napędem na przednią oś, ale w wybranych wersjach (np. VR-4) oferowano także stały napęd na cztery koła.
Wersja VR-4 – sportowy duch nadal żywy
Kontynuując tradycję rozpoczętą przez poprzednią generację, Mitsubishi nie zapomniało o entuzjastach sportowej jazdy. Galant VR-4 tej generacji również otrzymał turbodoładowany silnik 2.0 4G63T, ale zyskał także wersje z silnikiem V6. Zawieszenie dopracowano pod kątem stabilności przy dużych prędkościach, a napęd na cztery koła i opcjonalna skrzynia INVECS-II z adaptacyjną elektroniką czyniły z VR-4 groźnego konkurenta dla ówczesnych sportowych sedanów. To właśnie z tej wersji wywodzi się wiele rozwiązań, które później znalazły zastosowanie w Lancerze Evolution IV i V.
Technologia i komfort na czasie
Galant VII był pełen nowoczesnych rozwiązań. W wyższych wersjach wyposażeniowych znajdowały się m.in. dwustrefowa klimatyzacja, skórzana tapicerka, elektrycznie sterowane fotele, system audio wysokiej klasy, a nawet systemy bezpieczeństwa takie jak ABS czy poduszki powietrzne, które powoli stawały się standardem w tej klasie. Mitsubishi wprowadziło również inteligentne skrzynie biegów z adaptacyjnym trybem pracy, które uczyły się stylu jazdy kierowcy.
Popularność i dziedzictwo
Siódma generacja Galanta zdobyła uznanie na wielu rynkach – zarówno jako pojazd rodzinny, jak i samochód dla bardziej wymagających kierowców. W Europie i Azji ceniono ją za solidność i komfort, natomiast w USA zdobyła popularność jako „midsize sedan” o dobrym stosunku jakości do ceny. Dla fanów marki była to również ostatnia generacja, która w pełni zachowywała analogowy charakter prowadzenia, zanim Mitsubishi zaczęło coraz mocniej digitalizować swoje modele.
Podsumowanie
Mitsubishi Galant VII to samochód, który łączył styl lat 90. z technologią wyprzedzającą swoje czasy. Uniwersalny charakter – od ekonomicznych wersji po sportowego VR-4 – sprawiał, że model ten trafiał do szerokiego grona odbiorców. Dziś zyskuje status youngtimera, docenianego za niezawodność, klasyczną linię oraz przyjemność z jazdy, jaką oferował w erze przed cyfrową rewolucją motoryzacyjną.