Infiniti M IV [Y51]
Infiniti M IV generacji, oznaczony jako Y51, zadebiutował w 2010 roku jako kulminacja ewolucji luksusowego sedana japońskiej marki. Był nie tylko kontynuacją serii M, ale również prekursorem zmian, które doprowadziły do przemianowania modelu na Infiniti Q70 w 2013 roku. Model ten łączył elegancką stylistykę, zaawansowane technologie i szeroką gamę mocnych jednostek napędowych, stając się jedną z najciekawszych alternatyw dla europejskich rywali klasy premium.
Stylistyka i prezencja
Projekt nadwozia Y51 zerwał z konserwatywnym wizerunkiem poprzednika. Dynamiczne linie, muskularne nadkola, długa maska i wyraźnie zaznaczony grill nadały mu bardziej emocjonalny i prestiżowy wygląd. Inspirowany językiem stylistycznym "inspired performance", M IV wyglądał na auto, które łączy luksus z charakterem sportowego gran turismo. Dbałość o detale, chromowane akcenty i opływowa sylwetka podkreślały jego ekskluzywny status.
Wnętrze i jakość wykończenia
Kabina Infiniti M Y51 była jednym z jego najmocniejszych atutów. Uwagę zwracała nie tylko bogata lista wyposażenia, ale również wysoka jakość materiałów – miękkie tworzywa, naturalne drewno, skóra wysokiej klasy oraz elementy metalowe tworzyły atmosferę elegancji i komfortu. Ergonomiczna deska rozdzielcza, intuicyjne sterowanie systemem multimedialnym oraz przestronność zarówno z przodu, jak i z tyłu, sprawiały, że podróżowanie tym modelem było przyjemnością.
Silniki i osiągi
Infiniti M IV oferowany był z szeroką gamą silników, dopasowanych do potrzeb różnych rynków. Bazową jednostką był 3,7-litrowy silnik V6 (M37), generujący około 330 KM. Dla bardziej wymagających klientów przygotowano wariant M56 z 5,6-litrowym V8 o mocy do 420 KM, oferujący znakomite osiągi i przyspieszenie do 100 km/h w około 5 sekund. Nowością była też wersja hybrydowa – M35h – łącząca V6 z jednostką elektryczną, oferująca przyspieszenie godne auta sportowego i niższe zużycie paliwa.
Wszystkie odmiany standardowo oferowano z 7-biegową automatyczną skrzynią biegów oraz napędem na tylną oś, z opcją AWD w wybranych wersjach. Zawieszenie adaptacyjne i opcjonalny system 4-Wheel Active Steer sprawiały, że auto prowadziło się zaskakująco zwinne jak na swoje rozmiary.
Technologie i bezpieczeństwo
Infiniti M Y51 imponował również pod względem zaawansowanych rozwiązań. Auto oferowało m.in. adaptacyjny tempomat, system ostrzegania przed kolizją z autonomicznym hamowaniem, monitorowanie martwego pola, aktywne zawieszenie, a także system redukcji hałasu Active Noise Control. Dodatkowo system Forest Air dbał o jakość powietrza wewnątrz kabiny, a zaawansowany system nagłośnienia Bose z 16 głośnikami pozwalał na wyjątkowe doznania audio.
Rebranding jako Q70
W 2013 roku Infiniti zdecydowało się na przemianowanie modelu M na Q70, w ramach zmiany strategii nazewnictwa całej gamy modelowej. Choć zmieniła się nazwa, technicznie była to ta sama konstrukcja – oferująca te same wersje silnikowe, stylistykę i rozwiązania technologiczne. Do końca produkcji w 2019 roku Infiniti M/Q70 pozostało jednym z najbardziej dojrzałych i dopracowanych modeli w ofercie marki.
Podsumowanie
Infiniti M IV [Y51] to luksusowy sedan, który udanie połączył japońską jakość, elegancję i osiągi godne klasy premium. Choć nigdy nie osiągnął poziomu popularności europejskich rywali, zyskał grono wiernych zwolenników ceniących indywidualizm, niezawodność i wysoką kulturę jazdy. Dziś model ten stanowi interesującą propozycję na rynku wtórnym – szczególnie w wersji V8 lub hybrydowej, gdzie oferuje stosunek ceny do możliwości trudny do przebicia w swojej klasie.