Lancia Flavia
Lancia Flavia to model, który na przestrzeni ponad pięciu dekad przeszedł ogromną metamorfozę – od eleganckiego sedana klasy średniej z lat 60., po stylowego kabrioleta stworzonego w XXI wieku. Choć obie generacje dzieliły wszystko – od technologii po rynkowy kontekst – łączyło je jedno: dążenie do oferowania wyrafinowanego stylu i komfortu na wysokim poziomie. Flavia zapisała się w historii motoryzacji jako samochód innowacyjny i niebanalny, będący ważnym elementem dziedzictwa marki Lancia.
Flavia pierwszej generacji (1961–1975)
Debiutująca w 1961 roku Lancia Flavia była przełomowa pod wieloma względami. Był to pierwszy model włoskiego producenta z napędem na przednie koła – rozwiązaniem rzadko spotykanym wówczas w Europie. Samochód oparto na nowoczesnej konstrukcji, z niezależnym zawieszeniem wszystkich kół i aluminiowym silnikiem typu bokser. Pod maską początkowo pracowała jednostka 1.5 litra, z czasem powiększana do 1.8 i 2.0 litrów. Flavia była dostępna jako sedan, coupé, kabriolet oraz kombi (znane jako „Vignale”). Za projekt eleganckich wersji dwudrzwiowych odpowiadały renomowane studia stylistyczne Pininfarina i Vignale, co dodatkowo podkreślało prestiż modelu.
Innowacyjność i prestiż
Lancia słynęła z technicznego zaawansowania i Flavia nie była wyjątkiem. Auto wyposażono w tarczowe hamulce na wszystkich kołach, co w tamtym czasie stanowiło rzadkość. Układ kierowniczy i zawieszenie zapewniały wysoką stabilność i komfort jazdy – cechy szczególnie cenione przez kierowców ceniących subtelną elegancję i wyważoną dynamikę. Flavia szybko zdobyła uznanie wśród klientów z klasy średniej i wyższej, dla których luksus i technika szły w parze.
Współczesna Flavia (2012–2014)
Po wielu latach nieobecności nazwa Flavia powróciła do gamy Lancii w 2012 roku. Tym razem jednak historia miała zupełnie inny przebieg. Nowa Flavia była de facto włoską wersją amerykańskiego Chryslera 200 Convertible – efektem mariażu Fiata i Chryslera. Auto produkowane w USA, a sprzedawane w Europie pod włoską marką, miało charakter eleganckiego kabrioletu dla czterech osób. Pod maską pracował silnik 2.4 o mocy 170 KM, połączony z automatyczną skrzynią biegów.
Dziedzictwo i znaczenie
Choć nowa Flavia nie zdobyła większej popularności, stanowiła próbę przywrócenia dawnych wartości marki – komfortu, elegancji i niebanalnego stylu. Model ten był też symbolicznym hołdem dla przeszłości i próbą odświeżenia wizerunku Lancii na europejskim rynku. Niestety, z powodu słabego zainteresowania oraz wycofywania się Lancii z rynków zagranicznych, Flavia zniknęła z oferty już w 2014 roku.
Podsumowanie
Lancia Flavia to nazwa, która łączy dwa światy – klasycznej motoryzacji lat 60. i prób modernizacji marki w XXI wieku. Oryginalna Flavia zasłynęła jako nowatorskie, eleganckie auto dla wymagających kierowców, natomiast jej współczesna interpretacja była bardziej marketingowym zabiegiem niż kontynuacją tradycji. Mimo to obie wersje wpisują się w fascynującą historię marki Lancia, pokazując, jak różne oblicza może mieć luksus na włoską modłę.