Audi A8 [D4]
Audi A8 D4, zaprezentowane w 2009 roku i wprowadzone do sprzedaży w 2010, stanowiło kolejny krok w ewolucji luksusowej limuzyny z Ingolstadt. Model ten zachował aluminiową konstrukcję Audi Space Frame, ale zyskał znacznie bardziej wyrazisty design i przełomowe rozwiązania technologiczne. D4 umocniło pozycję Audi jako producenta nowoczesnych, zaawansowanych technologicznie samochodów segmentu premium.
Nowy język stylistyczny
Pod względem wizualnym A8 D4 wyróżniało się dynamiczną, ale elegancką sylwetką. Dominującym elementem przodu był duży grill typu single frame oraz reflektory LED, które z czasem zostały zastąpione jeszcze bardziej zaawansowanymi matrycowymi światłami Matrix LED – jednymi z pierwszych w branży. Linia boczna pojazdu była smukła, z wyraźnie zarysowanym profilem, który nadawał autu prestiżowy i nowoczesny wygląd.
Wnętrze klasy premium
Kokpit A8 D4 łączył minimalizm z nowoczesnością. Wysokiej jakości materiały – drewno, aluminium, skóra nappa – były standardem, a ergonomia i precyzja wykonania stały na najwyższym poziomie. System MMI zyskał większy ekran, gładzik do wpisywania znaków oraz integrację z usługami online. W wersjach L (Long) pasażerowie tylnych foteli mogli cieszyć się luksusem porównywalnym z pierwszą klasą w samolocie – z masażami, podnóżkami, osobnymi ekranami i systemem audio Bang & Olufsen.
Osiągi i układy napędowe
Pod maską A8 D4 oferowano zarówno silniki benzynowe (V6, V8, W12), jak i nowoczesne jednostki TDI. W odpowiedzi na wymagania rynku pojawiła się także wersja hybrydowa. Topowa odmiana S8 korzystała z podwójnie doładowanego silnika 4.0 V8 o mocy ponad 500 KM, oferując przy tym komfort limuzyny i osiągi sportowego auta. Wszystkie wersje napędzane były na cztery koła dzięki napędowi quattro, a większość modeli współpracowała z 8-biegową skrzynią Tiptronic.
Zaawansowane technologie
Audi A8 D4 przyniosło wiele nowości w dziedzinie bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Systemy takie jak Night Vision Assist, aktywny tempomat z funkcją Stop&Go, asystenci pasa ruchu, monitorowanie martwego pola czy aktywne zawieszenie z możliwością dostosowania twardości do nawierzchni, stawiały A8 w gronie technologicznych liderów swojej epoki. Po liftingu w 2013 roku model otrzymał m.in. systemy wspomagania jazdy na autostradzie oraz udoskonalone światła i multimedia.
Dziedzictwo i pozycja rynkowa
Model D4 potwierdził, że Audi A8 to nie tylko konkurent Mercedesa klasy S i BMW serii 7, ale także innowator wyznaczający nowe standardy w branży. A8 D4 to limuzyna dla kierowców i pasażerów, którzy oczekują nowoczesnych technologii, nienagannego komfortu i ponadczasowej elegancji w jednym.
Podsumowanie
Audi A8 D4 to techniczne arcydzieło, które łączy luksus z innowacyjnością. Dzięki zaawansowanym systemom, wyjątkowej jakości wykonania i imponującym osiągom, model ten pozostaje do dziś bardzo atrakcyjnym wyborem na rynku aut używanych i nie traci na prestiżu mimo upływu lat.