Peugeot 3008 III
Peugeot 3008 trzeciej generacji, zaprezentowany w 2023 roku i wprowadzony do sprzedaży w 2024, stanowi całkowicie nową interpretację popularnego SUV-a klasy kompaktowej. Tym razem francuski producent postawił na radykalne zmiany w stylistyce, technologii oraz napędzie, odpowiadając na dynamiczne zmiany w preferencjach kierowców i coraz większe znaczenie elektromobilności. Model ten nie tylko kontynuuje sukces poprzednika, ale również otwiera nowy rozdział dla całej marki Peugeot.
Nowatorski design fastback-SUV
Najbardziej rzucającą się w oczy zmianą w 3008 III jest jego nadwozie, które łączy cechy SUV-a i fastbacka. Dynamiczna linia dachu, wydłużony tył i mocno pochylona tylna szyba nadają autu sportowego charakteru, przy zachowaniu typowej dla SUV-ów podwyższonej sylwetki i solidnych proporcji. Przód pojazdu zdobi charakterystyczny grill zintegrowany z nowym logo Peugeota oraz trójzębne światła LED, które stają się znakiem rozpoznawczym nowej generacji modeli francuskiej marki.
Innowacyjne wnętrze i nowy i-Cockpit
3008 III to kolejna ewolucja koncepcji i-Cockpit, tym razem nazwana „Panoramic i-Cockpit”. Składa się na nią duży, zakrzywiony ekran o przekątnej 21 cali, obejmujący zarówno cyfrowe zegary, jak i centralny ekran multimedialny. Umieszczony nad deską rozdzielczą, pozwala kierowcy na intuicyjny dostęp do informacji bez odrywania wzroku od drogi. Minimalistyczne, lecz efektowne wnętrze zostało wykończone materiałami wysokiej jakości, takimi jak ekologiczna tkanina, aluminium czy imitacja drewna. Peugeot mocno postawił na nowoczesność, ergonomię i poczucie przestronności.
Napędy elektryczne i hybrydowe
3008 trzeciej generacji to pierwszy model Peugeota zbudowany na nowej platformie STLA Medium koncernu Stellantis, dedykowanej pojazdom elektrycznym. Podstawową wersją napędu jest w pełni elektryczny e-3008, dostępny w kilku wariantach mocy: od 210 KM aż po 320 KM w wersji z napędem na cztery koła. Zasięg sięga nawet 700 km według cyklu WLTP, co stawia nowego 3008 w ścisłej czołówce elektrycznych SUV-ów w swojej klasie.
Dla klientów preferujących tradycyjne rozwiązania przygotowano również warianty hybrydowe: klasyczny mild hybrid oraz hybrydy plug-in (PHEV). Peugeot planuje zachować te wersje w ofercie przez okres przejściowy, zanim napędy elektryczne staną się dominującym wyborem.
Zaawansowane systemy wspomagania
Nowy 3008 wyposażono w najnowsze technologie z zakresu bezpieczeństwa i asysty kierowcy. W zależności od wersji, dostępne są: adaptacyjny tempomat z funkcją zatrzymania, asystent jazdy autostradowej (semi-autonomiczny poziom 2), monitorowanie martwego pola o rozszerzonym zasięgu, automatyczne hamowanie awaryjne z detekcją pieszych i rowerzystów oraz rozbudowany system kamer 360°. Całość uzupełniają aktualizacje OTA i integracja ze smartfonami.
Ekologiczny kierunek rozwoju
Peugeot 3008 III nie tylko promuje napędy bezemisyjne, ale również stawia na zrównoważoną produkcję. Wnętrze wykorzystuje recyklingowane tworzywa, a proces wytwarzania baterii i platformy STLA Medium ma spełniać nowe normy środowiskowe grupy Stellantis. Elektryczna wersja 3008 wpisuje się w strategię marki „Peugeot E-Lion Project”, zakładającą pełną elektryfikację do końca dekady.
Podsumowanie
Peugeot 3008 III to jeden z najbardziej zaawansowanych i odważnych projektów w historii francuskiej marki. Śmiała stylistyka, przełomowe technologie, nowa architektura oraz szeroka oferta napędów – od hybryd po pełne elektryki – czynią z tego modelu nie tylko godnego następcę poprzedników, ale i realnego konkurenta dla marek premium. Trzecia generacja 3008 to samochód przyszłości, dostępny już dziś.