Buick Roadmaster I
Buick Roadmaster I, produkowany w latach 1936–1937, był pierwszym rozdziałem w historii modelu, który przez kolejne dekady stanie się ikoną amerykańskiego luksusu. Stworzony w czasach, gdy motoryzacja wychodziła z kryzysu gospodarczego i wkraczała w erę stylistycznych oraz technologicznych innowacji, Roadmaster był odpowiedzią Buicka na rosnące oczekiwania kierowców poszukujących zarówno komfortu, jak i prestiżu.
Początek nowej klasy
Roadmaster pojawił się jako część nowej strategii Buicka, mającej na celu odświeżenie gamy modelowej i wyraźne oddzielenie aut klasy średniej od tych klasy wyższej. Model ten zadebiutował jako luksusowa odmiana Buicka Series 80, bazując na nowej platformie GM C-body, która dawała więcej przestrzeni i lepsze możliwości techniczne. Wyróżniał się większym rozstawem osi (133 cale) i obszernym wnętrzem, co nadawało mu status auta reprezentacyjnego.
Sercem – silnik Straight-8
Pod maską Roadmastera I pracował rzędowy ośmiocylindrowy silnik typu Straight-8 o pojemności 5.2 litra, rozwijający 120 KM – imponującą wartość, jak na połowę lat 30. Dzięki zastosowaniu nowoczesnego jak na tamte czasy gaźnika downdraft i układu zaworowego typu OHV (overhead valve), silnik ten oferował płynną pracę i dobre osiągi. Napęd przenoszony był na tylne koła poprzez trzybiegową manualną skrzynię biegów, a całość zawieszona była na resorach półeliptycznych.
Stylistyka z klasą
Stylistycznie Roadmaster I odznaczał się wyraźnie zakrzywioną maską, pionową atrapą chłodnicy i dużymi błotnikami, co wpisywało się w stylistyczny język epoki Art Deco. Linie nadwozia były smukłe i eleganckie, a dostępność różnych wariantów – od sedana po kabriolet – pozwalała klientom dopasować pojazd do własnych preferencji. Charakterystyczne logo z trójdzielną tarczą Buicka zdobiło przód, podkreślając przynależność do wyższej klasy.
Wyjątkowe wnętrze
Wnętrze Roadmastera oferowało luksus niespotykany w wielu konkurencyjnych modelach. Znaleźć tam można było drewniane wykończenia, skórzaną tapicerkę oraz rozbudowany zestaw zegarów i wskaźników. Auto było ciche, przestronne i niezwykle wygodne, co sprawiało, że idealnie nadawało się do długich podróży w komfortowych warunkach – cecha, która stanie się znakiem rozpoznawczym Roadmastera na kolejne dziesięciolecia.
Krótka, ale znacząca obecność
Choć pierwsza generacja Roadmastera była produkowana tylko przez dwa lata, odegrała ważną rolę w pozycjonowaniu marki Buick jako producenta luksusowych samochodów dostępnych dla szerszego grona klientów. W 1938 roku model ustąpił miejsca nowej wersji, ale fundamenty zostały już mocno osadzone: duży rozmiar, komfort, zaawansowanie techniczne i prestiż.
Dziedzictwo pioniera
Buick Roadmaster I to klasyk, który zapoczątkował jedną z najbardziej cenionych linii w historii amerykańskiej motoryzacji. Choć dziś jest rzadko spotykany, wciąż wzbudza szacunek kolekcjonerów i miłośników aut zabytkowych. Jego obecność na drogach była krótka, ale wpływ na markę Buick – ogromny. To właśnie od tego modelu zaczęła się legenda Roadmastera, której echo słychać było aż do lat 90.