Toyota Yaris iA
Toyota Yaris iA to nietypowa, ale interesująca propozycja w gamie japońskiego producenta, dostępna na rynku północnoamerykańskim w latach 2016–2020. Choć nosiła emblemat Toyoty, model ten powstał we współpracy z Mazdą i w rzeczywistości był technologicznym bliźniakiem Mazdy2 sedan. Yaris iA był odpowiedzią marki na zapotrzebowanie na kompaktowe, oszczędne i dobrze prowadzące się sedany w przystępnej cenie.
Stylistyka i projekt nadwozia
Design Yaris iA zdecydowanie wyróżniał się na tle innych modeli Toyoty. Jego stylistyka była wyraźnie inspirowana Mazdą, z dynamicznie zarysowanymi liniami nadwozia, opadającą linią dachu i charakterystycznym przodem z dużym, sześciokątnym grillem. Sylwetka auta była proporcjonalna i elegancka, jak na segment subkompaktowych sedanów, oferując jednocześnie niskie opory powietrza i nowoczesny wygląd.
Wnętrze i ergonomia
W kabinie Yaris iA znalazło się miejsce dla prostoty, funkcjonalności i wygody. Projekt wnętrza był przejrzysty, z centralnie umieszczonym ekranem systemu multimedialnego sterowanym pokrętłem — rozwiązaniem znanym z modeli Mazdy. Materiały wykończeniowe, choć w większości twarde, były dobrze spasowane i odporne na zużycie. Auto oferowało przyzwoitą przestrzeń dla czterech dorosłych osób oraz bagażnik o pojemności zbliżonej do większych sedanów kompaktowych.
Silnik i osiągi
Pod maską Toyoty Yaris iA pracował czterocylindrowy silnik o pojemności 1.5 litra, generujący 106 KM. Choć nie imponował mocą, jednostka ta oferowała zadowalającą dynamikę w codziennej jeździe i była znana z niskiego zużycia paliwa. Klienci mieli do wyboru manualną skrzynię biegów o sześciu przełożeniach lub sześciobiegowy automat, z których oba zapewniały płynną i przewidywalną pracę. Zawieszenie było zestrojone z myślą o komforcie, ale dzięki technologii Mazdy prowadzenie auta cechowało się precyzją i dobrą reakcją na ruchy kierownicą.
Bezpieczeństwo i wyposażenie
Yaris iA był wyposażony w szereg funkcji, które w tamtym okresie nie zawsze były standardem w tym segmencie. Już w podstawowej wersji oferował kamerę cofania, system automatycznego hamowania w sytuacjach awaryjnych, a także pełen zestaw poduszek powietrznych. Wysoka jakość wykonania i dobre wyniki w testach zderzeniowych sprawiły, że model ten uzyskał dobre opinie w zakresie bezpieczeństwa.
Zakończenie produkcji i dziedzictwo
Produkcja Toyoty Yaris iA zakończyła się w 2020 roku, a model został zastąpiony przez Yaris sedana (również bazującego na technologii Mazdy) oraz przez kolejne generacje miejskich crossoverów i hatchbacków. Choć jego obecność na rynku była stosunkowo krótka, Yaris iA zdobył uznanie za niezawodność, ekonomiczność i jakość prowadzenia, co sprawia, że pozostaje atrakcyjną opcją na rynku aut używanych.