Toyota Hilux III [N30 / N40]
Trzecia generacja Toyoty Hilux, oznaczona symbolami N30 i N40, zadebiutowała w 1978 roku i była produkowana do 1983 roku. Model ten jeszcze wyraźniej zaznaczył kierunek, w jakim zmierzała Toyota, łącząc wytrzymałość pojazdu użytkowego z coraz większym komfortem jazdy typowym dla samochodów osobowych. To właśnie w tej generacji Hiluxa po raz pierwszy pojawiły się warianty z napędem na cztery koła, co znacząco wpłynęło na wszechstronność modelu.
Nowoczesne jak na tamte czasy rozwiązania
W porównaniu do poprzednika, Hilux III otrzymał bardziej nowoczesny i kanciasty design, który lepiej odpowiadał trendom lat 80. Udoskonalono również wnętrze – kabina stała się bardziej ergonomiczna, a poziom wyciszenia i wyposażenia uległ poprawie. Kierowcy doceniali lepszą widoczność z miejsca za kierownicą oraz wygodniejsze fotele, co czyniło Hiluxa bardziej przyjaznym w codziennym użytkowaniu.
Napęd 4x4 i większe możliwości terenowe
Najważniejszym krokiem naprzód było wprowadzenie wersji z napędem na cztery koła. Modele z oznaczeniem N40 były przystosowane do trudniejszych warunków terenowych i zyskały ogromną popularność wśród użytkowników potrzebujących niezawodnego pojazdu do pracy w ciężkich warunkach. Układ jezdny został wzmocniony, a zawieszenie dopracowane z myślą o jeździe poza asfaltem.
Szeroki wybór wersji
Hilux III oferowany był w różnych konfiguracjach nadwoziowych – od krótkiej kabiny, przez przedłużoną, po wersję z podwójną kabiną. Klienci mogli wybierać także między napędem tylnym a czterokołowym, a pod maską znalazły się jednostki benzynowe i wysokoprężne o pojemnościach od 1.6 do 2.4 litra. Ta różnorodność pozwoliła dopasować pojazd do indywidualnych potrzeb – od użytku prywatnego po zastosowania komercyjne.
Hilux jako symbol niezawodności
To właśnie trzecia generacja ugruntowała wizerunek Hiluxa jako auta niezwykle trwałego. W wielu krajach, szczególnie w Ameryce Łacińskiej, Azji i na Bliskim Wschodzie, modele N30/N40 pracują do dziś, często w bardzo trudnych warunkach. Ich prosta konstrukcja, łatwość serwisowania i odporność na zużycie sprawiają, że do dziś są cenione przez mechaników i użytkowników.
Dziedzictwo, które trwa
Hilux III nie tylko umocnił pozycję Toyoty na globalnym rynku, ale też położył fundament pod rozwój kolejnych generacji. Był to model przejściowy między prostym pick-upem roboczym a bardziej uniwersalnym pojazdem do pracy i rekreacji. Dla wielu fanów motoryzacji to właśnie Hilux z lat 1978–1983 jest prawdziwą ikoną japońskiej motoryzacji.