Toyota Venza I [AV10]
Toyota Venza I generacji, oznaczona kodem AV10, zadebiutowała w 2008 roku jako odpowiedź japońskiego producenta na rosnące zapotrzebowanie na pojazdy łączące komfort sedana z funkcjonalnością SUV-a. Ten nietypowy crossover szybko zdobył popularność, szczególnie na rynku północnoamerykańskim, gdzie jego przestronność, wygoda jazdy i niezawodność wpisywały się w oczekiwania szerokiego grona kierowców.
Stylistyka i konstrukcja
Venza I została zbudowana na tej samej platformie co Toyota Camry i Highlander, co zapewniło jej solidne właściwości jezdne oraz wysoką jakość wykonania. Projekt nadwozia był kompromisem między wyglądem SUV-a i kombi – z lekko podwyższonym prześwitem, opływową sylwetką i dużymi kołami. Samochód miał pięciodrzwiowe nadwozie typu liftback, co zwiększało jego funkcjonalność w codziennym użytkowaniu.
Silniki i napęd
Pod maską Venza I dostępne były dwa sprawdzone silniki benzynowe. Podstawową jednostką był czterocylindrowy motor 2.7 o mocy około 185 KM, natomiast dla osób szukających lepszych osiągów przygotowano silnik V6 o pojemności 3.5 litra i mocy blisko 270 KM. Obie wersje mogły być wyposażone w napęd na przednią oś lub na wszystkie koła (AWD), a standardem była automatyczna skrzynia biegów.
Wnętrze i wyposażenie
Jednym z największych atutów Venza I był przestronny i dobrze wyciszony przedział pasażerski. Auto mogło wygodnie przewozić pięć osób, oferując dużo miejsca na nogi i nad głową. Duży bagażnik i składane tylne siedzenia zwiększały jego użyteczność. W wyposażeniu standardowym i opcjonalnym znajdowały się m.in. skórzana tapicerka, system nawigacji, panoramiczny dach szklany, podgrzewane fotele czy system audio JBL.
Bezpieczeństwo
Już od początku produkcji Toyota przykładała dużą wagę do kwestii bezpieczeństwa. Venza I była wyposażona w systemy takie jak ABS, kontrola trakcji i stabilizacji (VSC), a także liczne poduszki powietrzne. Auto uzyskało dobre wyniki w testach zderzeniowych IIHS i NHTSA, co potwierdzało jego solidną konstrukcję.
Koniec produkcji i dziedzictwo
Produkcję Venza I zakończono w 2015 roku (w Kanadzie i USA), choć na niektórych rynkach model był oferowany jeszcze przez dwa lata. Samochód pozostawił po sobie pozytywne wrażenie jako wygodny i niezawodny crossover, idealny dla rodzin oraz osób szukających alternatywy dla klasycznych SUV-ów. Po kilkuletniej przerwie, Toyota przywróciła model do oferty w nowoczesnej, hybrydowej formie, kontynuując ideę połączenia komfortu i praktyczności.