Nissan Skyline [V36 / CV36 / J50]
Nissan Skyline generacji V36, CV36 oraz J50, produkowany w latach 2006–2014, kontynuował kierunek zapoczątkowany przez swojego poprzednika – integrację sportowego dziedzictwa Skylina z nowoczesnym podejściem do komfortu i luksusu. Model ten był bliźniaczą konstrukcją dla eksportowego Infiniti G, co sprawiło, że po raz kolejny Skyline został zaprezentowany światu jako konkurent dla takich aut jak BMW serii 3 czy Lexus IS. Oferowany jako sedan (V36), coupé (CV36) i w wersji kabrio (J50), stanowił kompleksową propozycję w segmencie premium o sportowym charakterze.
Nowoczesna stylistyka i wyważone proporcje
Stylistycznie Skyline V36 zerwał z bardziej konserwatywnym wyglądem poprzedników. Nadwozie stało się bardziej agresywne, a jednocześnie eleganckie – z wyraźnie zarysowanymi nadkolami, mocno pochyloną linią dachu i szerokim przodem. Coupé (CV36) oraz kabriolet (J50) oferowały jeszcze bardziej sportowe proporcje i dynamiczny wygląd, idealnie wpisując się w gust kierowców oczekujących emocji nie tylko za kierownicą, ale i wizualnie.
Silniki VQ – synonim niezawodnej mocy
W gamie napędowej dominowały silniki z rodziny VQ – początkowo 3.5-litrowy VQ35HR, później zastąpiony przez bardziej zaawansowany VQ37VHR z technologią zmiennych faz rozrządu VVEL. Jednostki te generowały od około 306 do 330 KM, zapewniając doskonałe osiągi i płynne rozwijanie mocy. Skyline był dostępny zarówno z manualną, jak i automatyczną skrzynią biegów, a wybrane wersje oferowano również z napędem na cztery koła (ATTESA E-TS), zwiększającym stabilność i trakcję w trudnych warunkach.
Wnętrze klasy premium
Kokpit modelu V36 cechował się dopracowaną ergonomią, dobrym wyciszeniem i wysoką jakością materiałów. Standardowe wyposażenie obejmowało m.in. zaawansowany system audio Bose, ekran dotykowy z nawigacją (w wyższych wersjach) oraz bogaty zestaw systemów bezpieczeństwa. Fotele były komfortowe, dobrze wyprofilowane, a ilość miejsca – zwłaszcza w wersji sedan – zadowalająca również dla pasażerów tylnej kanapy.
Wersja J50 – Skyline w wersji kabriolet
J50 to oznaczenie najbardziej unikatowej odsłony – dwudrzwiowego kabrioletu z metalowym, składanym dachem. Była to propozycja skierowana do klientów ceniących styl i jazdę z wiatrem we włosach, bez rezygnacji z komfortu i osiągów. Choć ta wersja była cięższa od coupé, to nadal oferowała dynamiczne właściwości jezdne i pełen pakiet luksusowych dodatków.
Prowadzenie i technologia
Skyline V36/CV36/J50 powstał na zmodyfikowanej platformie FM (Front Midship), z niezależnym zawieszeniem wielowahaczowym. Auto było chwalone za precyzyjne prowadzenie, dobrą reakcję na ruchy kierownicą oraz wyważenie konstrukcji. Dostępny był również system czterech kół skrętnych (4WAS), który poprawiał manewrowość i stabilność przy wyższych prędkościach.
Skyline dla nowego pokolenia
Choć dla wielu purystów Skyline przestał być „prawdziwym Skyline’em” po oddzieleniu się linii GT-R, generacja V36 zdołała zbudować swoją tożsamość jako luksusowy, ale sportowy sedan/coupé. To samochód, który oferował ponadprzeciętne osiągi, wysoką jakość wykonania i styl, a jednocześnie był praktyczny i niezawodny w codziennym użytkowaniu.
Podsumowanie
Nissan Skyline V36/CV36/J50 to symbol udanej transformacji modelu z ikony japońskiego motorsportu w uniwersalny, dopracowany samochód klasy premium. Nadal jednak zachowuje sportowego ducha, dzięki czemu cieszy się uznaniem wśród kierowców poszukujących czegoś więcej niż tylko środka transportu. Dla wielu pozostaje jednym z najlepszych kompromisów między luksusem, osiągami i niezawodnością w swojej klasie.