Poleć na twitterze

Szkła i wkłady do
bocznych lusterek samochodowych

Uszkodzone lusterko – co zrobić?

Pierwsze kroki

Musimy przede wszystkim ocenić co jest uszkodzone, co potrzebujemy oraz czego oczekujemy.

Najprostsza sytuacja jest wtedy, jeśli nasze lustro jest jedynie zbite, ale trzyma się dobrze w gnieździe lusterka (w starym mocowaniu), a nam zależy przede wszystkim na naprawie samego lustra. Trzeba wówczas wybrać odpowiedni kształt lusterka (w wielu modelach aut występowało nawet kilka kształtów lusterek – prosimy mieć to na uwadze – najlepiej kierować się szczegółowymi informacjami w opisie wybranej oferty), następnie stronę pojazdu oraz rodzaj szkła (płaskie, sferyczne lub asferyczne – ich wady i zalety opisane są niżej).

Montaż szkła lusterka

Jeśli w ten sposób wybrane szkło zakupimy w wariancie zestawu z klejem (specjalną taśmą dwustronnie klejącą) pozostanie nam już jedynie całość przykleić na stare zbite szkło i auto ponownie będzie można bezpiecznie użytkować. Problem zażegnany.

Gdy potrzebujemy wymienić cały wkład lusterka

Sytuacja trochę się komplikuje jeśli zależy nam np. na ogrzewaniu lusterka (jeśli jest i wcześniej działało) lub szkło jest na tyle uszkodzone, że nie trzyma się dobrze w gnieździe lusterka lub w ogóle z niego wypadło. W takim przypadku będziemy musieli zakupić cały kompletny wkład lusterka (czyli wariant zestawu zawierający szkło z klejem wraz z plastikiem montażowym do wpięcia w gniazdo lusterka – w wersji z grzałką lub bez grzałki). Oczywiście jeśli problemem jest tylko samo ogrzewanie, to można próbować przykleić nowe szkło na stare (bez konieczności wypinania starego wkładu), ale należy spodziewać się wówczas tego, że ogrzewanie nie będzie dobrze działało z uwagi na fakt, iż taśma dwustronnie klejąca będzie działa jak izolator, który bardzo słabo przepuszcza ciepło.

Jeśli zdecydujemy się na zakup wariantu zestawu szkło+klej+plastik montażowy z ogrzewaniem lub bez (w naszej ofercie jest to oznaczone jako kompletny wkład lusterka) wówczas warto zapoznać się jaki rodzaj gniazda (nazywanego również silniczkiem w lusterkach elektrycznie sterowanych) posiadamy w naszym samochodzie. W niektórych modelach aut niestety może występować kilka rodzajów mocowań (zaczepów), dlatego nie zawsze jest to sprawa oczywista. Z naszych obserwacji wynika, że auta, które były produkowane/montowane w większej ilości fabryk często rozmieszczonych na całym świecie mają zwykle proporcjonalnie więcej zastosowanych różnych typów gniazd (w zależności od fabryki, gdzie były montowane). Oczywiście ta reguła nie jest pozbawiona wyjątków, wszystko zależy tak naprawdę od konkretnego modelu auta, a nawet marki samochodu. Szczegółów np. jakie rodzaje typy mocowań były stosowane w danym modelu zawsze szukaj w opisie wybranej oferty wkładu dla swojego modelu auta – w opisie oferty umieściliśmy najistotniejsze dla Ciebie informacje, jakie będziesz potrzebował, łącznie ze zdjęciami porównawczymi kształtów, typów, a także zdjęciami przykładowymi gniazd i elementów, do jakich dany wkład pasuje.

Montaż wkładu lusterka

Montaż wkładu lusterka jest również prostą czynnością do wykonania. Wystarczy wpiąć plastik montażowy w gniazdo lusterka tak aby uzyskać płaską powierzchnię do przyklejenia szkła. Jeśli zakupiliśmy wkład w wersji z grzałką należy jeszcze przed przyklejeniem podpiąć przewody zasilania grzałki do złącza grzałki (przyklejonej bezpośrednio do szkła).

Rodzaje szkieł (luster)

Szkło sferyczne (wypukłe, pomniejszające, oddalające)

[Zalecany rodzaj szkła]

W przeciwieństwie do szkła płaskiego (o którym niżej), obraz w takim zwierciadle jest obrazem pomniejszonym, co powoduje, że trochę trudniej jest ocenić odległość między nami, a innym obiektem w obrazie (odległości wydają się być trochę większe niż faktycznie są w rzeczywistości). Niemniej jednak jest to najczęściej stosowany obecnie rodzaj szkła w lusterkach samochodowych z uwagi na fakt, że pole widzenia w takich lusterkach jest nieporównywalnie większe od pola widzenia w szkłach płaskich, co ma duże znaczenie dla poprawy bezpieczeństwa na drodze.

Szkło asferyczne (czyli szkło sferyczne „z kreską”)

[Wysoce zalecany rodzaj szkła]

Jest to ulepszona wersja szkła sferycznego (posiada wszystkie zalety i wady). Lusterko asferyczne od sferycznego różni się tylko tym, że wydzielono w nim po stronie zewnętrznej szkła (względem karoserii samochodu) część tzw. asferyczną. W części tej szkło jest bardziej wypukłe co dodatkowo zwiększa pole widzenia jednocześnie zmniejszając tzw. „martwy punkt” z boku samochodu. Oba fragmenty lustra rozdzielone są kreską, dlatego często na ten rodzaj szkła mówi się również „szkło z kreską”. Zalecane w szczególności do lusterek po stronie kierowcy, ale równie dobrze nadaje się ono do lusterek po stronie pasażera.

Szkło płaskie (niepomniejszające, nieoddalające)

[Niezalecany dla większości kierowców]

Rodzaj lustra stosowany raczej w starszych modelach aut oraz w lusterkach dużych o dużej powierzchni szkła, a także na rynku północnoamerykańskim w lusterkach po stronie kierowcy. Jego jedyną zaletą (oprócz tego, że jest najtańszym rodzajem szkła) jest to, że obiekty widoczne w płaskim zwierciadle są oddalone w takiej samej odległości, jak się wydają. Niestety ponieważ obraz w takim lusterku jest obrazem niepomniejszonym, pole widzenia obszaru za samochodem jest bardzo mocno ograniczone, co powoduje, że zwłaszcza w lusterkach małych taki rodzaj szkła nie jest najlepszym rozwiązaniem. Nie mniej jednak jest pewna grupa klientów, która z uwagi na swoje przyzwyczajenia i preferencje zdecydowanie preferuje szkła nieoddalające (niepomniejszające) i do takich klientów – w pełni świadomych – kierujemy ten rodzaj szkła.

Jaki rodzaj szkła (lustra) wybrać?

Dla osób, które są niezaznajomione z tematem zdecydowanie zalecamy wybór pomiędzy szkłami sferycznymi, a asferycznymi (czyli między wypukłymi „bez kreski”, a wypukłymi „z kreską”). Wielu klientów, którzy chcą zakupić „szkła zwykłe” ma tak naprawdę na myśli szkła sferyczne (najczęściej stosowane w nowych modelach aut i takie najczęściej mieli wcześniej) – wbrew pozorom nie są nimi wcale szkła płaskie, które zalecamy jedynie klientom, którzy są „zaznajomieni z tematem” i wybierają ten rodzaj szkła w pełni świadomie. Dlatego jeżeli nie jesteś w pełni przekonany co właściwie wybrać najlepszym wyborem jest wybór pomiędzy lusterkami sferycznymi, a asferycznymi.

Warianty zestawu do naprawy lusterka bocznego

  1. Taśma dwustronnie klejąca do przyklejenia szkła lusterka (zwana często przez nas umownie klejem)
  2. Szkło lusterka bez kleju (taśmy dwustronnie klejącej)
  3. Szkło lusterka z klejem (taśmą dwustronnie klejącą)
  4. Kompletny wkład lusterka nieogrzewany* (szkło lusterka z przyklejoną taśmą dwustronnie klejąca + plastik montażowy z wybranym typem mocowania)
  5. Kompletny wkład lusterka ogrzewany* (szkło lusterka z przyklejoną grzałką i taśmą dwustronnie klejącą + plastik montażowy z wybrany typem mocowania)

Dla każdego z powyższych wariantów zestawu (z wyjątkiem pierwszego) szkło lusterka może być płaskie, sferyczne lub asferyczne (w zależności od wybranego rodzaju szkła).

* - Do niektórych modeli aut posiadamy sklejone kompletne wkłady lusterka, które wystarczy wpiąć w gniazdo lusterka.

Co oznacza słowo „kompletny” w wyrażeniu „kompletny wkład lusterka”?

Kiedyś takie pytanie zadał nam jeden z naszych klientów. Otóż, niektórzy klienci czasem szkło z klejem nazywają też zamiennie wkładem lusterka (co niewątpliwie jest trochę mylące). Nie mniej jednak, żeby jasno zaznaczyć różnicę między wariantami zestawów, aby wszyscy nasi klienci byli pewni co kupują „wkład lusterka” nazywamy czasem „kompletnym wkładam lusterka”, czyli wariantem, który posiada wszystkie elementy składające się na właściwy wkład lusterka (szkło lusterka, klej do przyklejenia szkła oraz plastik montażowy potrzebny do wpięcia w gniazdo lusterka, aby uzyskać płaską powierzchnię potrzebną do przyklejenia szkła lusterka). Przy czym kompletny wkład lusterka może być ogrzewany lub nieogrzewany w zależności od wariantu zestawu.

Typy mocowań (zaczepów) gniazd w lusterkach samochodowych

Jeżeli przejrzałeś już pełną ofertę wkładów do swojego auta i żadne z mocowań oferowanych dla Twojego modelu nie pasuje do Twojego gniazda możesz poniżej przejrzeć naszą pełną ofertę plastików montażowych wraz ze zdjęciami do jakich gniazd pasują te plastiki.

Mocowanie (zaczep) A1:

Najczęściej stosowane w: Mitsubishi

Mocowanie (zaczep) A2:

Najczęściej stosowane w: Mitsubishi, Toyota

Mocowanie (zaczep) A3:

Najczęściej stosowane w: Honda, Mitsubishi

Mocowanie (zaczep) A4:

Najczęściej stosowane w: Honda, Lexus, Mitsubishi, Nissan, Suzuki, Toyota

Mocowanie (zaczep) A6:

Najczęściej stosowane w: Acura, Honda

Mocowanie (zaczep) A7:

Najczęściej stosowane w: Toyota

Mocowanie (zaczep) A8:

Najczęściej stosowane w: Isuzu Trooper, Opel Monterey

Mocowanie (zaczep) A9:

Najczęściej stosowane w: Toyota

Mocowanie (zaczep) A11:

Najczęściej stosowane w: Honda CR-V, Honda HR-V

Mocowanie (zaczep) A16:

Najczęściej stosowane w: Mazda 626, Mazda MX-3, Mazda MX-6

Mocowanie (zaczep) A17:

Najczęściej stosowane w: Mazda

Mocowanie (zaczep) A18:

Najczęściej stosowane w: Suzuki Grand Vitara II

Mocowanie (zaczep) A20:

Najczęściej stosowane w: Nissan X-Trail T30

Mocowanie (zaczep) A21:

Najczęściej stosowane w: Kia Sportage II, Lexus

Mocowanie (zaczep) A24:

Najczęściej stosowane w: Subaru

Mocowanie (zaczep) A25:

Najczęściej stosowane w: Infiniti, Nissan Murano Z51, Renault Koleos I

Mocowanie (zaczep) B1:

Najczęściej stosowane w: Opel

Mocowanie (zaczep) B2:

Najczęściej stosowane w: Acura, Honda

Mocowanie (zaczep) B3:

Najczęściej stosowane w: Mazda, Subaru

Mocowanie (zaczep) B9:

Najczęściej stosowane w: Mercedes-Benz W124, Mercedes-Benz 190 W201

Mocowanie (zaczep) B11:

Najczęściej stosowane w: Chevrolet Venture, Opel Sintra

Mocowanie (zaczep) B17:

Najczęściej stosowane w: Honda, Rover

Mocowanie (zaczep) B18:

Najczęściej stosowane w: Subaru

Mocowanie (zaczep) B24:

Najczęściej stosowane w: Honda Civic V

Mocowanie (zaczep) B25:

Najczęściej stosowane w: Mercedes-Benz W124, Mercedes-Benz 190 W201

Mocowanie (zaczep) B26:

Najczęściej stosowane w: Kia Bongo, Kia K2400, Kia K2700, Kia K2900

Mocowanie (zaczep) E0 (tzw. Euro):

Standardowe europejskie mocowanie, spotykane w większości marek europejskich i nie tylko.

Mocowanie (zaczep) E1:

Najczęściej stosowane w: Mercedes-Benz

Mocowanie (zaczep) E8:

Najczęściej stosowane w: Lexus, Mitsubishi, Toyota

Mocowanie (zaczep) E9:

Najczęściej stosowane w: Chevrolet, Daewoo, Hyundai, Kia, Ssangyong

Mocowanie (zaczep) E10:

Najczęściej stosowane w: BMW, Cadillac, Chevrolet, Chrysler, Dodge, GMC, Jeep, Land Rover

Mocowanie (zaczep) E11:

Najczęściej stosowane w: Audi, Citroen, Fiat, Ford, Iveco, Nissan, Opel, Peugeot, Renault, VW, a także w wielu modelach innych marek (głównie dostawczych).

Mocowanie (zaczep) E12:

Najczęściej stosowane w: Hyundai, Kia

Mocowanie (zaczep) E14:

Podobne do mocowania E0, ale o mniejszej średnicy oraz nie posiadające czterech wypustek na obwodzie głównego koła tego zaczepu. Najczęściej stosowane w: Citroen, Peugeot

Mocowanie (zaczep) E15:

Najczęściej stosowane w: VW T4 (wersje z lusterkiem sterowanym manualnie - nieelektrycznym)

Mocowanie (zaczep) E22:

Najczęściej stosowane w: BMW, Cadillac, Chevrolet, Chrysler, Dodge, GMC, Jeep, Land Rover

Mocowanie (zaczep) Z1:

Najczęściej stosowane w: Mitsubishi

Mocowanie (zaczep) Z4:

Najczęściej stosowane w: Aston Martin, Ford, Jaguar, Rover, Toyota, Volvo

Mocowanie (zaczep) Z5:

Najczęściej stosowane w: Aston Martin, Chrysler, Ford, Jaguar, Land Rover, Lincoln, Rover

Mocowanie (zaczep) Z6:

Najczęściej stosowane głównie w modelach dostawczych i ciężarowych takich marek jak: LDV, Man, Mercedes-Benz, VW

Mocowanie (zaczep) Z7:

Najczęściej stosowane w: Chevrolet, Chrysler, Mazda, Opel Antara



www.thomasss.pl
Nasz sklep internetowy używa plików Cookies. Jeżeli nie wyrażasz zgody na ich zapisywanie, wyłącz ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki.