Poleć na twitterze

Szkła i wkłady do
bocznych lusterek samochodowych

Pierwsze kroki

Masz uszkodzone lusterko w swoim samochodzie, chciałeś wymienić wkład i... okazało się, że do Twojego modelu są dziesiątki rodzajów szkieł i wkładów? Nie wiesz, który powinieneś wybrać? Tutaj postaramy się opisać, jakie wady i zalety mają poszczególne rodzaje szkieł. Pomożemy Ci dobrać odpowiednie wedle Twoich preferencji. Na koniec artykułu znajdziesz również kilka słów o różnych rodzajach wkładów (plastików montażowych).

Szkła - czyli lustro w lusterku

Najważniejszy punkt - rodzaje szkieł:

  1. Szkło płaskie

  2. Rys. Przykład szkła płaskiego
    (obraz rzeczywisty - niepomniejszony)

    Jest to najprostszy rodzaj szkła. Dużą zaletą takiego szkła jest fakt, że takie szkło pokazuje obraz rzeczywisty, co znaczy, że obiekt widoczny w takim zwierciadle oddalony jest w dokładnie takiej samej odległości, jak jest to w rzeczywistości. Ponieważ obraz jest nieoddalony w takim lusterku, widać w nim mniejszy obszar za samochodem co niestety zmniejsza pole widzenia w takim lustrze.

    Uwaga! Niektórzy klienci, którzy wcześniej używali szkieł sferycznych (lub asferycznych) odnoszą wrażenie, że szkło płaskie przybliża - co nie jest prawdą (jest to tylko złudzenie przy porównaniu ze szkłem sferycznym). Szkło przybliżające jest szkłem wklęsłym, którego w ogóle nie stosuje się do produkcji lusterek samochodowych.

  3. Szkło sferyczne - wypukłe

  4. Rys. Przykład szkła sferycznego
    (obraz pomniejszony)

    Najczęściej montowany w samochodach rodzaj szkła. Szkło takie jest nieznacznie wypukłe dzięki czemu widać w takim lusterku większy obszar za samochodem. Niestety większy obszar widzialny za samochodem uzyskuje się kosztem pomniejszenia obiektów widocznych w lusterku. W rezultacie obiekt widoczny w lusterku wydaje się, że jest oddalony dalej niż w rzeczywistości. Myślę, że większość kierowców spotkała się z takim efektem podczas jazdy.

Kolor - barwa szkła

Najpopularniejsze szkła to szkła bezbarwne (zwane również chromowane, rzadziej białe). Obiekty w takim szkle mają naturalny kolor - taki jak w rzeczywistości. W ofercie dostępne są również szkła o zabarwieniu niebieskim (tzw. LAZUR).


Rys. Obraz rzeczywisty w szkle bezbarwnym (po lewej)
i obraz przytłumiony w szkle niebieskim LAZUR (po prawej).

Szkła niebieskie - pomijając walory estetyczne - mają dodatkowo jeszcze tą cechę, że nieznacznie zmniejszają odbłyski światła w porównaniu ze szkłem bezbarwnym. Oczywiście nie eliminują ich w 100%, ale na pewno poprawiają komfort jazdy zwłaszcza w nocy i przy ostrym zachodzącym słońcu.


Rys. Światło reflektorów widziane w szkle bezbarwnym (po lewej)
oraz redukcja odbłysków tego samego światła w szkle LAZUR (po prawej).

Szkła z grzałką - ogrzewane

Grzałka to zasadniczo dodatkowy element lusterka. Pomaga wysuszyć szkło i odparować wodę zalegającą na szkle. Grzałka (inaczej mata grzewcza) jest przyklejona bezpośrednio do tylnej płaszczyzny szkła i posiada dwa piny do podłączenia przewodów ogrzewania znajdujących się wewnątrz lusterka (Uwaga! Nie każdy model auta posiada podgrzewane lusterka). Piny są identyczne, także kolejność podłączenia przewodów jest dowolna - chodzi tylko o zamknięcie obwodu.


Rys. Porównanie części tylnych szkieł:
Po lewej: Szkło bez grzałki,
Po prawej: Szkło ogrzewane (z grzałką).

Montaż szkła

Jeżeli chcemy wymienić tylko zbite szkło to właściwie nie ma nad czym się zastanawiać. Szkło przykleja się bezpośrednio do plastiku montażowego taśmą dwustronnie klejącą (jest dołączona w zestawie do każdego sprzedawanego przez nas szkła - również w wersjach z grzałką). Jeżeli stare zbite szkło dobrze trzyma się w lusterku to nie ma również przeciwwskazań, aby nowe szkło przykleić bezpośrednio do niego, bez usuwania starego. Sytuacja trochę się zmienia, gdy chcemy zamontować szkło z grzałką. W takim przypadku należy usunąć stare szkło chociażby z uwagi na fakt, że do nowego szkła należy podłączyć przewody od grzałki.

Wkłady do lusterek,
czyli szkła wraz z plastikami montażowymi

A co w sytuacji, gdy nie mamy do czego przykleić nowego szkła? Wtedy potrzebujemy cały zestaw - czyli kompletny wkład. W taki zestaw wchodzi szkło z plastikiem montażowym (może być w opcji z grzałką lub bez). Wkłady niestety mogą być różne, z różnymi rodzajami mocowania. Na ogół w jednym danym modelu montowano jeden rodzaj wkładu, ale niestety zdarzają się też i takie modele, w których występowało kilka różnych wersji mocowań, a nawet całych lusterek łącznie z obudową. Dlatego przed zakupem kompletnego wkładu dobrze przyjrzeć się, jak wygląda samo mocowanie. Jeżeli mocowanie będzie pasowało, to na ogół reszta też.


Rys. Przykład jednego z popularniejszych mocowań typu "euro".

Montaż wkładu

Podobnie jak w przypadku szkieł z montażem też nie powinno być problemu. Należy wpiąć plastik montażowy do gniazda w lusterku, następnie sprawdzić ułożenie szkła, jeżeli pasuje podpiąć grzałkę (w opcji z grzałką) i na koniec przykleić szkło do wpiętego wcześniej plastiku (klej dwustronnie klejący zawsze jest w zestawie). Czasami w niektórych wersjach wkładów szkło jest już przyklejone do plastiku montażowego od razu w zestawie. W takim przypadku wystarczy wkład tylko wpiąć w gniazdo (wcześniej ewentualnie podłączyć grzałkę, jeśli jest taka możliwość).



www.thomasss.pl
Nasz sklep internetowy używa plików Cookies. Jeżeli nie wyrażasz zgody na ich zapisywanie, wyłącz ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki.